onsdag 26 september 2012

Anfallsregistrering och sjukgymnast

Så 39 anfall har hon haft idag, mellan 18-19 hade hon 15 så då fick hon 1,5ml stesolid. Hade bra effekt med ca 45 minuter anfallsfri. Hon blev inte så värst påverkad av den och det var ju bra, däremot hade hon därefter 5 på en kvart, sen gick hon och lade sig (eller jag gick och lade henne), och då är det så mörkt i sovrummet så jag kan inte se anfallen då. Så frågan är hur länge effekten av stesoliden sitter i?

Sjukgymnasten gick det bra hos, Sonja går ju framåt på den fronten, om än långsamt. Vi fick en ny övning som bestod i att få henne att gå sidvärtes längs ett bord, ett par steg räcker, för att stärka hennes höftparti. Jag berättade att Sonja går ett par steg med hjälp av sin gåstol, hon sitter inte i den utan för den framför sig och den ger ett väldigt bra stöd för armar och mage-bröst. Vi pratade lite om olika hjälpmedel och bla om rullatorer men var överens om att det inte är rätt för Sonja för hon behöver nåt som ger mer stöd än att bara hålla i händerna. Håller hon bara i händerna blir hon gärna osäker och sätter sig ner. Det märks när man ska få henne att gå genom att hålla henne i händerna, det vill hon inte gärna, men om man håller henne runt bröstet under armarna kan hon tänka sig att försöka ta ett par steg. Så vår sjukgymnast skullen prata med sjukgymnasterna på habiliteringen för att se om de kan hjälpa oss med ett hjälpmedel. Hade det inte varit för hennes ep hade det ju inte varit aktuellt, men då hon faller lätt när hon får anfall och inte har tillräckligt stöd. har hon gott stöd under armar och mot mage-bröst så trillar hon inte.

Och så ska jag försöka sammanfatta det jag har skrivit på bloggen på nåt bra sätt inför läkarbesöket på fredag. Men det tror jag att jag gör imorgon :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar