tisdag 29 april 2014

Bakslag?

Idag var vi på habiliteringen för möte med arbetsterapeut, specialpedagog och logoped, sedan föräldragrupp. Typiskt nog hade dagis stängt idag men min faster Birgitta kunde snabbt rycka ut som barnvakt åt Mattis.

Hursomhelst så tror jag att jag såg ett anfall när vi var där, hon var okontaktbar i ca 10 sek, sedan ryckte det lite i ögonbrynen, hon blinkade några gånger och gnuggade hon sig i ögonen. Fy vad jobbigt, hon har ju varit anfallsfri i 1,5 år nu.

Just nu håller vi ju på att trappa ner ergenylen och vi gjorde en sänkning i fredags, så efter kontakt med EP-sköterskan så höjer vi tillbaka till den fungerande styrkan och låter henne gå på det i 3 veckor till innan vi försöker sänka igen. Känns bra att göra så, jag är inte 100% säker på att det verkligen var ett anfall, men det är bättre att skynda långsamt för säkerhets skull.

I torsdags fyllde hon 3 år och i söndags hade hon kalas. Vi hade ett cupcake-kalas eftersom jag hade hittat ett bra recept på en cupcake hon kunde äta (hade inte varit helt ok att alla hade ätit tårta och hon inte hade kunnat smaka). Hon fick prova att äta själv och hon gjorde det faktiskt jättebra, hon försökte tom lägga muffinsbitar på skeden och stoppa i munnen, med blandat resultat. Hon äter ju aldrig själv annars, för det är viktigt att hon får i sig precis allt av portionen. Så man ser verkligen att hon lär genom att titta, hon sitter ju med vid de flesta måltider. Jag tror att mycket har hon lärt sig på dagis, de sitter ju och äter med både hand och sked där.

Sen var hon på treårskontroll på BVC i veckan också. Vi är listade på en liten läkarmottagning "where everybody knows your name". Sköterskan vet hur Sonja är utvecklingen så det var mest mätning och vägning och hon poängterade hur långt Sonja ändå har kommit sen sist. Hon såg också till att vi nu får blöjor hemlevererade kostnadsfritt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar